Home » Bouwverslag.
CIRCUSBELLYWIEN20139_zps37774fda.jpg

Dit is een verslag van een zgn Stork pakwagen gebouwd in 2014 , de bouw van deze wagen heeft bijna een heel jaar in beslag genomen ( met tussenpozen ).

Stork wagens werden in ca de 60er jaren veel gebruikt door kermisexploitanten en circussen , hoewel de fabrikant al lang niet meer bestaat zijn er nog heel veel van deze wagens in gebruik.

Oorspronkelijk werden deze wagens gebouwd voor het transport per trein , later werd dit gewijzigd naar vervoer over de weg , de aanpassing bestond uit het aanbrengen van luchtbanden , luchtremmen , verlichting en het weglaten van wagonkettingen.

Specifieke fabrieken voor het bouwen van wagens voor voornoemde doelgroep zijn er eigenlijk niet meer , vroeger waren er veel meer , zoals Buschbaum , Schumann , Mack uit Waldkirch , Stork uit Soest ( Westfalen ) en nog wat andere bedrijven , de meesten zijn overgestapt op andere produkten of bestaan simpelweg niet meer , Mack bijvoorbeeld bouwt tegenwoordig achtbanen voor pretparken.

Circussen hadden vroeger veel grotere wagenparken dan tegenwoordig , tussen beide wereldoorlogen in reisden er nogal wat zgn reuzencircussen zoals : Krone , Sarrasani , Gleich , Strassburger om er maar een paar te noemen , een wagenpark van 100 tot 300 wagens was geen uitzondering .

De wagen in dit verslag is gebouwd naar een voorbeeld zoals in gebruik bij circus Belly Wien , ik heb deze wagen zo nauwkeurig mogelijk opgemeten en er veel foto,s van gemaakt , als materiaal is gebruikt polystyreen plaat en profielen , messing profiel , aluminium en nog wat ander restmateriaal , alles is zo veel mogelijk zelf gemaakt , op de wielen na , die zijn gekocht . 

Dit model is gebouwd in schaal 1 : 20 , 1 meter in werkelijkheid is bij mij dus 5 cm , de wagen is 50 cm lang en 12,5 cm breed , de middenhoogte van de bak is 14 cm , deze wagens hadden ronde zgn " tondaken " , dat werd gedaan opdat ze dan zonder problemen door spoortunnels heen konden , dit waren maten voorgeschreven door de spoorwegmaatschappijen.