Ieder circus heeft de beschikking over een wagenpark om zijn materiaal te vervoeren , in de huidige tijd is dat zo efficient mogelijk samengesteld ivm de hoge kosten , dus zo weinig mogelijk,
Voor de 1e en 2e wereldoorlog waren deze parken vaak veel uitgebreider , ook omdat de circussen groter waren , tot 300 wagens kwam regelmatig voor.
Deze wagens werden gebouwd in fabrieken die zich geheel toe legden op het fabriceren van wagens voor circussen en kermisexploitanten , ze bouwden echter ook meubelwagens en transportwagens voor de civiele sector.
Bijna altijd waren ze uitgevoerd voor het transport per trein , sterke ijzeren frames en bekleed met hout , massieve banden , mechanische remmen , meestal ongeveerd en vv kettingen en keilblokken om resp aan de treinwagon vast te zetten en voor de wielen te leggen.
Echt oude wagens hadden aan beide zijden een zgn handspaak hangen , een houten hefboom met ijzer beslagen die achter de wielen geplaatst werd om de wagen met handkracht op de trein te krijgen.
Bijna alle gesloten wagens hadden een rond dak waarvan de ronding voorgeschreven werd door de spoorwegen ivm het passeren van tunnels , ook de buitenmaten van de wagens 250 cm breed en maximaal 10 mtr lang waren aangepast aan de wagons , vaak gebruikte men wagens van 5 mtr lang zodat er twee op een wagon konden.
Wagenfabrieken in deze vorm zijn er niet meer , een paar bekende namen zijn Buschbaum en Schumann , Mack bestaat nog ,maar houdt zich voornamelijk bezig met de bouw van achtbanen voor pretparken.
In de zestiger jaren was de fa Stork uit Soest , Westfalen nog een grote speler op de markt , deze wagens waren moderner en bijna geheel uitgevoerd in metaal.
Zowel op de kermis als bij het circus kun je nog veel van deze wagens vinden , sommige doen al meer dan 100 jaar dienst !
De volgende pagina,s laten het wagenpark van circus Regina zien met een toelichting op de verschillende wagentypen.
Maak jouw eigen website met JouwWeb